شماره :
107
یکشنبه 1399/12/24 04:21

نگاهی جامع به اتریوم ۲.۰ (سرنیتی)

«اتریوم ۲.۰» (Ethereum ۲.۰) که با نام‌های «Eth2» و «سرنیتی» (Serenity) نیز شناخته می‌شود، به‌روزرسانی بعدی در بلاک چین اتریوم است.

اتریوم که یکی از بهترین پلتفرم‌های غیرمتمرکز و بستری برای اجرای قراردادهای هوشمند است، مراحل توسعه خود را یکی پس از دیگری طی کرده و حالا در آستانه یکی از بزرگ‌ترین تحولات خود قرار دارد. بنیاد اتریوم در حال راه‌اندازی دومین نسخه از این پلتفرم با نام اتریوم ۲.۰ است.

اتریوم ۲.۰ نام به‌روزرسانی بزرگ اتریوم است که طبق وعده تیم اتریوم، پیشرفت‌های چشم‌گیری را برای این شبکه به ارمغان می‌آورد. دو مورد از این پیشرفت‌ها، «اثبات سهام» و «شاردینگ» هستند که در نهایت باعث به افزایش شدید سرعت تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها می‌شوند.

اثبات سهام جایگزینی برای استخراج در اتریوم است. به‌بیان ساده، در این روش افرادی که بخواهند در کار تأیید تراکنش‌ها و ساخت بلاک مشارکت کنند، دیگر نیاز نیست سخت‌افزار استخراج و برق تهیه کنند. آنها می‌توانند به‌جای این کار اتر خریداری کنند و به شبکه اختصاص دهند و شبکه هم نسبت به دارایی این افراد، به آنها پاداش می‌دهد.

البته استخراج اتریوم همچنان تا مدت‌ زیادی ادامه خواهد داشت. اتریوم ۲.۰ چند فاز اصلی دارد که فاز صفر آن ۱ دسامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی می‌شود. در این فاز اثبات سهام فعال می‌شود، اما همچنان استخراج هم به‌صورت موازی ادامه پیدا می‌کند. در فاز دو استخراج پایان می‌یابد که زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست.

برای شرکت در اثبات سهام اتریوم، شما دو راه دارید؛ فعالیت مستقیم و فعالیت غیرمستقیم.

در روش مستقیم باید کلاینت (نرم‌افزار) اصلی اتریوم ۲.۰ را از سایت رسمی دانلود کنید و حداقل ۳۲ اتر (بیش از ۱۶,۰۰۰ دلار در زمان به‌روزرسانی این مطلب) به شبکه اختصاص دهید. همچنین باید حداقل یک کامپیوتر خانگی با سخت‌افزارهای نسبتاً قدرتمند داشته باشید و کامپیوتر شما همیشه روشن باشد. بنابراین شرکت در اثبات سهام به‌صورت مستقیم برای کمتر کسی امکان‌پذیر است.

در روش غیرمستقیم، باید صبر کنید تا به‌روزرسانی پیاده‌سازی شود و صرافی‌هایی مانند بایننس و کیف پول‌ها، امکان سهام‌گذاری را برای کاربران خود فراهم کنند. به این ترتیب قادر خواهید بود با هر مقدار سرمایه‌ای در اثبات سهام اتریوم شرکت کنید.

سود اثبات سهام اتریوم هنوز مشخص نیست و به‌صورت لحظه‌ای می‌تواند تغییر کند، اما تخمین زده می‌شود که سالانه بین ۴ الی ۱۰ درصد باشد. فراموش نکنید اثبات سهام بیشتر برای افرادی مناسب است که در اتریوم سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام داده‌اند و می‌خواهند در مدت سرمایه‌گذاری خود، از پاداش اثبات سهام هم بهره‌مند شوند.

نیاز نیست سرمایه‌گذاران و فعالان عادی اتریوم برای به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰ کاری انجام دهند و در تمام کیف پول‌های معتبر و صرافی‌ها، این به‌روزرسانی انجام خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پیاده‌سازی اتریوم ۲.۰ حداقل سه فاز خواهد داشت؛ فاز صفر، ‌فاز ۱ و فاز۲. انتظار می‌رود که فاز صفر در دسامبر ۲۰۲۰ و فازهای ۱ و ۲ در سال‌های بعد منتشر شوند. در مورد فازهای بعدی هنوز به‌صورت رسمی تاریخی مشخص نشده است.

فاز صفر

در فاز صفر که اولین مرحله از پیاده‌سازی اتریوم ۲.۰ است،‌ «بیکن چین» (Beacon Chain) اجرا خواهد شد. بیکن چین، دفتر ثبت اطلاعات اعتبارسنج‌ها را مدیریت می‌کند و مکانیزم اجماع اثبات سهام را در اتریوم ۲.۰ پیاده‌سازی خواهد کرد. زنجیره فعلی اتریوم نیز که از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کند،‌ به فعالیت خود ادامه خواهد داد تا شکافی در پیوستگی داده‌ها به وجود نیاید.

فاز ۱

فاز ۱ که دومین مرحله از اتریوم ۲.۰ است،‌ به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۱ به مرحله اجرا درخواهد آمد. مهم‌ترین اتفاقی که در این فاز خواهد افتاد،‌ ادغام زنجیره‌های شارد است. همان طور که اشاره شد، شاردینگ مکانیزمی برای بهبود مقیاس‌پذیری است که بلاک چین اتریوم را به ۶۴ زنجیره جداگانه تقسیم خواهد کرد. به این ترتیب تراکنش‌ها، ذخیره‌سازی اطلاعات و پردازش آنها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. در بدترین حالت، شاردینگ باعث خواهد شد سرعت پردازش تراکنش‌ها و داده‌ها در اتریوم ۲.۰، حدود ۶۴ برابر سریع‌تر از اتریوم ۱.۰ باشد. اما طراحی زنجیره‌های شاردینگ به گونه‌ای انجام شده است که اتریوم ۲.۰ در عمل صدها برابر سریع‌تر از اتریوم ۱.۰ باشد.

فاز ۲

نهایتاً فاز ۲ که سومین و آخرین مرحله از راه‌اندازی اتریوم ۲.۰ است،‌ احتمالاً در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد. در حال حاضر اطلاعاتی که درباره این فاز داریم،‌ بسیار کمتر و مبهم‌تر از دو فاز قبلی است؛ اما می‌دانیم که این فاز شامل اضافه‌کردن حساب‌های اتر و قابلیت انتقال و برداشت، پیاده‌سازی انتقال‌ها در شاردهای متقاطع، فراخوان قراردادها، ساخت محیط‌هایی برای اجرای برنامه‌های مقیاس‌پذیر در بستر اتریوم ۲.۰ و واردکردن زنجیره اتریوم ۱.۰ در یکی از شاردهای اتریوم ۲.۰ برای پایان‌دادن به فعالیت مکانیزم اثبات کار است.

مانند هر برنامه دیگری،‌ اتریوم هم نیاز دارد که همواره به‌روزرسانی شود. به این معنی که بعد از اتمام فاز ۲، پروسه پیشرفت اتریوم به پایان نخواهد رسید و تحقیقات و توسعه بیشتری در انتظار اتریوم خواهد بود.

طبق برنامه از پیش‌ تعیین‌شده،‌ فاز صفر در سال ۲۰۲۰ اجرا می‌شود. پیش‌بینی می‌شود فاز ۱ در سال ۲۰۲۱ و فاز ۲ و به‌روزرسانی‌های بعد از این فاز در سال ۲۰۲۱ یا بعد از آن پیاده‌سازی شوند.

اتریوم ۲.۰ در درجه اول مقیاس‌پذیری،‌ توان عملیاتی و امنیت شبکه عمومی اتریوم را بهبود خواهد بخشید. اتریوم ۲.۰ به هیچ وجه داده‌های ثبت‌شده، سوابق تراکنش‌ها و مالکیت افراد بر اترهای شبکه اتریوم ۱.۰ را از بین نخواهد برد. بیکن چین که به نوعی ستون فقرات اتریوم ۲.۰ است،‌ به‌گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت پیاده‌سازی روی اتریوم ۱.۰ را داشته باشد تا به این طریق پیوستگی داده‌ها حفظ شود. جوزف چو (Joseph Chow)، یکی از توسعه‌دهندگان این شبکه، مثال قابل‌فهمی در رابطه با تفاوت بین اتریوم ۱.۰ و اتریوم ۲.۰ مطرح کرده است. او اتریوم ۱.۰ را به یک جاده تک‌لاینه و اتریوم ۲.۰ را به یک بزرگراه تشبیه کرده است.

سرنوشت زنجیره فعلی اتریوم ۱.۰ چه خواهد بود؟

قرار است بلافاصله بعد از اجرای فاز ۱،‌ زنجیره اتریوم ۱.۰ به‌عنوان اولین شارد در اتریوم ۲.۰ ثبت شود. تا آن موقع، فعالیت اتریوم ۱.۰ با روال فعلی ادامه خواهد یافت و دستخوش پیشرفت‌هایی هم خواهد شد تا پیاده‌سازی آن به‌عنوان یک شارد از اتریوم ۲.۰ آسان‌تر شود.

 

منبع: arzdigital.com

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

 

 

تماس با فاوین

 

 تهران، خیابان قائم‌ مقام ‌فراهانی، خیابان هشتم، پلاک 4

 021-86122813

 [email protected]

 Favin.ir

 کد پستی : 1586854916

     

 

X