شماره :
115
یکشنبه 1399/12/24 04:56

خرید بیت کوین بدون احراز هویت

امروزه خرید بیت کوین در بیشتر صرافی‌های معتبر تنها با احراز هویت شخص خریدار ممکن است. افراد زیادی در طول 11 سال گذشته از عمر بیت کوین تلاش کردند از این رمزارز برای پول‌شویی و کلاهبرداری استفاده کنند. این مسئله باعث شد که صرافی‌های معتبر برای حفظ شبکه از احراز هویت استفاده کنند.

احراز هویت یا KYC چیست؟

اگر تا امروز از یک صرافی معتبر ارز دیجیتال، بیت کوین یا یک رمزارز دیگر خریده باشید، حتماً مراحل احراز هویت را گذرانده‌اید. این مراحل معمولاً ساده و سریع‌اند. صرافی از شما نام کامل، آدرس و شمارۀ تلفن‌تان را درخواست می‌کند. بعضی از صرافی‌ها از شما می‌خواهند در حالی که مدارک خود را در دست گرفته‌اید، از خود یک عکس سلفی بگیرید.

سازمان‌های مالی معتبر دنیا، از یک سیستم شناسایی مشتری استفاده می‌کنند که به آن KYC یا Know your customer می‌گویند. در این سیستم هر مجموعۀ مالی که بازار بزرگ و قابل توجهی دارد، با روش‌های مختلفی کاربران خود را می‌شناسد. با این کار، سازمان‌های مالی می‌توانند در صورت بروز تخلف‌های مالی کوچک و بزرگ، آن را پیگیری کنند. خرید بیت کوین بدون احراز هویت در این صرافی‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، ممکن نیست یا سقف خرید محدودی دارد.

چرا احراز هویت در بیشتر صرافی‌ها اجباری است؟

شناسایی هویت کاربر به صرافی ارز دیجیتال یا هر مجموعۀ معتبر دیگری کمک می‌کند دو عامل مهم را کنترل کند. اول استفادۀ غیرقانونی از بیت کوین و دوم رفع مشکلات احتمالی هنگام انجام معاملات. احراز هویت برای بررسی‌های مالیاتی در بعضی کشورها که به دارایی بیت کوین مالیات تعلق می‌گیرد، لازم است.

1- حذف استفاده‌های غیرقانونی از بیت کوین

بیت کوین یک سیستم مالی غیرمتمرکز است. به این معنا که هیچ کس، نه یک دولت و نه یک شخص خاص، آن را کنترل نمی‌کند. ساتوشی ناکاموتو می‌خواست که این غیرمتمرکز بودن، هم روابط مالی را عادلانه‌تر کند و هم قدرت مراکزی مثل بانک‌ها را در تراکنش‌های مالی محدود کند. اما همین ویژگی باعث سوءاستفاده‌های مختلف از بیت کوین شد.

این سوءاستفاده می‌توانست باعث شود که افراد مسئولیت‌پذیر و قانون‌مدار هم از بیت کوین محروم شوند. چرا که دولت‌ها در صدد حذف و غیرقانونی اعلام کردن بیت کوین بودند. صرافی‌ها با استفاده از فرایند احراز هویت توانستند این وضعیت را کنترل و شبکۀ بیت کوین را برای همه امن نگه دارند.

2- کم کردن فرارهای مالیاتی

در کشورهایی که به بیت کوین مالیات تعلق می‌گیرد، مانند آمریکا، بسیاری از مردم مایل نبودند که دارایی خود را اعلام کنند. در سال 2017، با افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین، تنها 892 نفر اطلاعات حساب کوین‌بیس خود را به سازمان مالیات اعلام کردند.

احراز هویت به دولت‌ها کمک می‌کند تا پیگیر مالیات بر درآمد افراد از بیت کوین باشند. البته در حال حاضر به دارایی بیت کوین کاربران ایرانی مالیات تعلق نمی‌گیرد. پس این نکته برای صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی چندان مهم نیست.

احراز هویت بر خلاف میل ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین را اختراع کرد تا افراد مختلف بتوانند بدون این که همدیگر را بشناسند، با هم معامله کنند. به علاوه، ناکاموتو می‌خواست دست دولت‌ها را از مناسبات مالی مردم کوتاه کند. پس احراز هویت عملاً برخلاف خواستۀ خالق بیت کوین است.

با این حال، بیت کوین غیرمتمرکز است و هنوز کسی نمی‌تواند برای سرنوشت آن تصمیم بگیرد. احراز هویت در صرافی امکان ناشناس ماندن مالک بیت کوین را به شکل کامل از بین نبرده است. هر فرد می‌تواند با داشتن ولت خصوصی (کیف پول ارز دیجیتال) و نگهداری رمزارزها در آن، از اعلام میزان دارایی خود خودداری کند. برای خرید بیت کوین بدون احراز هویت و فروش آن هم همچنان راه‌های مختلفی وجود دارد.

ریسک خرید بیت کوین بدون احراز هویت

خرید بیت کوین بدون شناختن طرف مقابل حتی در معامله‌های دو نفره هم ریسک‌های خودش را دارد؛ اما می‌توان با انجام کارهای مختلف ریسک این معامله را کم کرد؛ هرچند خرید بیت کوین بدون احراز هویت شما را با جرم‌های مختلفی رو‌به‌رو می‌کند:

1- افتادن در دام فیشینگ

هنگامی که سایتی امکان خرید بیت کوین بدون احراز هویت را فراهم می‌کند، یک راه برای خرج کردن پول‌های دزدیده شده از حساب بانکی پیش روی فیشر (کلاهبردار اینترنتی) می‌گذارد. او می‌تواند بدون به جا گذاشتن ردی از خودش، بیت کوین بخرد و آن را با روشی ساده به پول نقد تبدیل کند.

از طرف دیگر، ممکن است فیشر برای پرداخت پول بیت کوین، لینکی برای تسویه حساب برای شما ارسال کند. وارد کردن اطلاعات در یک صفحۀ پرداخت نامطمئن می‌تواند تمام اطلاعات حساب شما را در اختیار وی قرار دهد. افتادن در دام فیشینگ یکی از مهم‌ترین ریسک‌های خرید بیت کوین بدون احراز هویت است.

2- صاحبان حساب اجاره‌ای (پول‌شویی)

ما در مقالۀ چرا کرایه دادن حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال غیر قانونی است، مفصل در مورد صاحبان حساب اجاره‌ای و ریسک فعالیت با آن‌ها توضیح داده‌ایم. دعوت همکاری با افرادی که مایلند حساب کاربری شما را کرایه کنند تا خودشان مجبور به فعالیت در سایت نباشند و احراز هویت نکنند، همیشه باید برای شما با یک زنگ خطر همراه باشد. این افراد با هدف پول‌شویی و گم کردن رد پول، از حساب کاربری افراد دیگر استفاده می‌کنند.

صاحب حساب باید بداند که او مسئول تمام معاملاتی است که با حساب او انجام می‌شود. پس اگر مبدا پول از محلی غیرقانونی باشد، صاحب حساب باید در برابر قانون پاسخ‌گو باشد.

3- کلاهبرداری اینترنتی

فرض کنید با تبلیغی با عنوان «خرید بیت کوین بدون احراز هویت» رو‌به‌رو می‌شوید. در این حالت شما به این فکر می‌کنید که این کار آسان و سریع است و دیگر لازم نیست فرآیند پیچیدۀ احراز هویت را دنبال کنید. اما ممکن است به سادگی پول بیت کوین را واریز کنید و طرف معاملۀ شما هیچ بیت کوینی برای شما ارسال نکند. بسیاری از کلاهبرداران اینترنتی با همین کار توانسته‌اند مبالغ کلانی از کاربران بیت کوین کلاهبرداری کنند.

روش‌های خرید بیت کوین بدون احراز هویت

با وجود تمام ریسک‌ها و الزامات قانونی گفته شده، هنوز کاربرانی هستند که به دلایل شخصی می‌خواهند بدون انجام فرآیند احراز هویت، بیت کوین بخرند. همان‌طور که گفته شد، هیچ شخص یا نهاد قانونی بیت کوین را صددرصد کنترل نمی‌کند، پس همچنان امکان خرید بیت کوین بدون احراز هویت فراهم است.

1- خرید از صرافی‌های خارجی بدون KYC

صرافی‌های معتبر مختلفی در دنیا، امکان خرید و فروش بیت کوین بدون احراز هویت را فراهم می‌کنند. این صرافی‌ها دو نوع هستند:

  1. صرافی‌هایی که برای عضویت اصلاً احراز هویت را الزامی نمی‌کنند.
  2. صرافی‌هایی که تا سقف خرید مشخصی نیاز به احراز هویت ندارند.

برای مثال، در صرافی بزرگ بایننس یا بیت‌مکس، خرید و فروش تا سقف 2 عدد بیت کوین در روز نیاز به احراز هویت ندارد. هرچند خوب است بدانید که همین صرافی‌ها کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند.

چند صرافی بزرگ هستند که برای عضویت در آن‌ها نیاز به اطلاعات هویتی شما وجود ندارد و تنها یک ایمیل کافی است. نام سه صرافی بدون نیاز به KYC را در لیست زیر می‌توانید پیدا کنید:

 1-1- صرافی Paybis

صرافی پی‎بیس، از سال 2014 مشغول به فعالیت است و چند روش پرداخت برای کاربران درنظر گرفته است. فرآیند تایید حساب در این صرافی حدود 5 دقیقه طول می‌کشد. این صرافی بدون نیاز به اطلاعات هویتی، به کاربر اجازه خرید و فروش می‌دهد.

البته این صرافی خدمات خود را برای ایرانیان محدود کرده است. بنابراین اگر با IP ایران به این صرافی وصل شوید، احتمالاً اکانت شما مسدود خواهد شد. این صرافی مبادلات با پرفکت مانی را هم لغو کرده است. به این خاطر که پرفکت مانی به ایرانیان امکان خرید و فروش بیت کوین را می‌داد که خلاف قوانین پول‌شویی بین‌المللی است.

2-1- صرافی BISQ

صرافی BISQ یک صرافی غیرمتمرکز است که معاملات در آن در یک فضای آزاد و به صورت قراردادی انجام می‌شود. یعنی دو نفر با هم قراردادی می‌بندند و به آن عمل می‌کنند. اگر اختلافی به وجود بیاید، دو طرف معامله باید آن را حل کنند و اگر راه‌حلی پیدا نشود، پول و بیت کوین به صرافی اهدا می‌شود.

روش کار این پلتفرم چندان آسان و بی‌خطر نیست. در واقع نفوذهای امنیتی زیادی در این روش وجود دارد و اخبار منتشر شده از BISQ هم فعلاً چندان مطلوب نیست. با این حال، محبوبیت این صرافی هر روز بیشتر می‌شود، چرا که کاربران برای انجام معاملات در این صرافی نیاز به ثبت نام هم ندارند.

3-1- صرافی bybit

صرافی bybit یکی از صرافی‌های تازه‌کار اما شناخته‌ شدۀ بازار ارزهای دیجیتال است. در این صرافی خرید و فروش نامحدود بیت کوین در یک روز بدون احراز هویت ممکن است. در این صرافی می‌توانید بیت کوین، اتریوم، ریپل، ایاس و تتر خرید و فروش کنید. صرافی Bybit در حال حاضر بسیار رشد خوبی داشته و می‌تواند تا 100 هزار تراکنش بر ثانیه را پشتیبانی کند. البته در صورتی که با IP ایران به این صرافی متصل شوید، دارایی شما بلوکه خواهد شد و این صرافی هم به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پایبند است.

2- خرید حضوری از فروشگاه‌ بیت کوین

یک فروشگاه خرید و فروش بیت کوین و 11 رمزارز دیگر در کرواسی وجود دارد. در این فروشگاه که اولین فروشگاه خرید و فروش حضوری بیت کوین در دنیاست، می‌توانید تا سقف 2000 یورو بدون احراز هویت بیت کوین بخرید. کارکنان این فروشگاه عاشق کریپتوکارنسی‌ هستند و تلاش می‌کنند که مردم را با رمزارزها آشنا کنند.

3- خرید از دستگاه خودپرداز بیت کوین

حدود 62 کشور در دنیا دستگاه خودپرداز بیت کوین دارند. خودپرداز بیت کوین دستگاهی شبیه خودپردازهای معمولی است، با این تفاوت که می‌توان از آن رمزارز خرید. با این که دستگاه خودپرداز بیت کوین از شما اطلاعات هویتی درخواست نمی‌کند، اما اطلاعات ذخیره شده در کارت شما را دریافت می‌کند. بسیاری از خودپردازها هم سقف خرید دارند و اگر بخواهید مبلغ قابل توجهی بیت کوین بخرید، از شما اطلاعات هویتی ساده، مثل شمارۀ تلفن می‌خواهند.

خوب است بدانید که این حریم خصوصی که دستگاه خودپرداز بیت کوین در اختیار شما می‌گذارد، چندان رایگان نیست. کارمزد کار با این دستگاه‌ها بین 7 تا 10 درصد از کل مبلغ خرید است که می‌تواند قابل توجه باشد.

4- خرید از طریق کانال‌های ارتباطی مانند تلگرام

شما می‌توانید از طریق کانال‌ها یا گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، خریدار و فروشنده بیت کوین را پیدا کنید و با آن‌ها معامله کنید. با این حال، در نظر داشته باشید که تمام ریسک‌های گفته شده در بخش‌های قبلی این مقاله، در این روش برای شما وجود دارد.

ما توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه با کسی که از او شناختی ندارید، بدون این که خودتان هویتش را شناسایی کنید، معامله نکنید. اگر برای مثال وجهی برای او ارسال کنید و او هرگز برای شما بیت کوینی نفرستد، کسی جز شما مسئول ضررتان نیست.

پاسخ به 5 سوال رایج دربارۀ خرید بیت کوین بدون احراز هویت

در این بخش، به چند سوال رایج در مورد خرید بیت کوین بدون احراز هویت پاسخ خواهیم داد.

1- چرا افراد مختلف ترجیح می‌دهند بدون احراز هویت بیت کوین بخرند؟

بیت کوین از ابتدا با هدف به وجود آوردن تراکنش‌های ناشناس به وجود آمد. بسیاری از کاربران بیت کوین به حفظ حریم خصوصی و دارایی خود اهمیت می‌دهند و نمی‌خواهند این اطلاعات در دست دولت‌ و بانک قرار بگیرد.

فارغ از تمام جنبه‌هایی که دربارۀ احتمال کلاهبرداری‌های اینترنتی با خرید بیت کوین بدون احراز هویت گفتیم؛ معتقدیم که حفظ حریم خصوصی برای کاربران بیت کوین همچنان یک ارزش است. با این حال، هر کاربر باید با اولویت‌بندی نسبت به حفظ امنیت معامله یا حفظ حریم خصوصی، روش معاملات خود را انتخاب کند.

2- معایب خرید بیت کوین با احراز هویت چیست؟

معمولاً احراز هویت در صرافی‌ها زمان‌بر است. این درحالی است که خرید و فروش بیت کوین در دنیا 24 ساعته است و هر لحظه می‌تواند یک فرصت معاملۀ خوب باشد. از طرف دیگر، برای کاربران مختلف خوش‌آیند نیست که اطلاعات هویتی خود را در اختیار یک صرافی بگذارند که چندان مدیران آن را نمی‌شناسند.

3- چرا خرید بیت کوین بدون احراز هویت سخت است؟

در درجۀ اول، بیت کوین کاملاً ناشناس نیست. در واقع، هویت صاحب کلید عمومی یک تراکنش ناشناس است اما تراکنش‌ها همه در بلاکچین بیت کوین با جزئیات کامل ثبت می‌شود. راه‌های مختلفی وجود دارد که بتوان یک کلید عمومی را به یک شخص متصل کرد و هویت صاحب تراکنش را آشکار کرد.

به علاوه این قوانین بین‌المللی است که نظم دنیای امروز را فراهم کرده است. خرید و فروش بیت کوین بدون احراز هویت در صرافی‌های بزرگ و با مبالغ کلان می‌توانست تغییر بزرگی در اقتصاد بازار ارزهای دیجیتال و حتی دنیا ایجاد کند. برای حفظ نظم موجود این کار تقریباً واجب است.

4- آیا اطلاعات من با وجود احراز هویت در صرافی‌ها، در امنیت است؟

بله! بیشتر صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال از اطلاعات هویتی شما فقط زمانی استفاده می‌کنند که تراکنش مشکوکی از طریق حساب کاربری شما صورت گرفته باشد. مادامی که به شکل صادقانه در صرافی فعالیت کنید، از اطلاعات شما هیچ استفادۀ دیگری نخواهد شد.

5- برای حفظ حریم خصوصی به غیر از خرید بیت کوین بدون احراز هویت، چه راه‌های دیگری وجود دارد؟

شما برای حفظ حریم خصوصی خود در بازار ارزهای دیجیتال همچنان راه‌های زیر را در اختیار دارید. در نهایت، هیچ کس نمی‌تواند کاربران بیت کوین را به انجام کاری محدود کند و همیشه راه‌های جدیدی برای حفظ حریم خصوصی در بازار معرفی خواهد شد.

  1. استفاده از آدرس‌های ولت مختلف برای انجام تراکنش‌ها
  2. استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری و چند کیف پول مختلف
  3. استفاده از سرویس تراکنش‌های میکس بیت کوین
  4. استفاده از وی‌پی‌ان (VPN)
  5. ترید کردن با آلت‌کوین‌هایی با حریم خصوصی بالاتر (مانند دش)

منبع: https://wallex.ir

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

 

 

تماس با فاوین

 

 تهران، خیابان شریعتی، ابتدای خیابان خواجه عبدالله،
پلاک۱۳۳، طبقه۲، واحد۵

 ۰۲۱-۲۲۸۷۰۱۳۰

 [email protected]

 Favin.ir

 کد پستی : ۱۶۶۱۷۱۶۳۹۶

     

 

X